Posted by on Jun 25, 2013 in Cronici, Featured | 0 comments

Cronică de film: Man of Steel (2013)

Cronică de film: Man of Steel (2013)

Man of Steel nu este filmul cu Superman pe care îl meritam, deși era cel de care aveam nevoie acum. Având în vedere expansiunea și succesul extraordinar (și meritat) al universului Marvel, Man of Steel era ocazia perfectă pentru DC să contracareze. Din păcate, trilogia The Dark Knight rămâne cea mai bună adaptare din acest univers.

Deși scoate la înaintare o distribuție foarte bună și are în spate ceea ce părea inițial unul dintre cele mai promițătoare parteneriate cinematografice din ultima vreme, Nolan și Snyder, Man of Steel nu reușește să fructifice în niciun fel această combinație. În mare parte din cauza scenariului. Măiestria lui Nolan de a combina scenele de acțiune cu o poveste smart și personaje complexe n-a mai avut loc de atâtea bătăi și explozii, iar stilul lui Snyder, oricât de antrenant și bombastic ar fi, devine de-a dreptul extenuant în ultima parte a filmului.

Să încep totuși cu partea bună. Personajele și actorii au fost ok. Henry Cavill chiar se potrivește ca Superman, Crowe și Costner au avut privilegiul de a avea puținele replici mai de duamneajută din film, iar Michael Shannon excelează ca de obicei în rolul lui Zod. Încă nu sunt convins de Amy Adams, care deși îmi place ca actriță, a avut un personaj aruncat destul de vraiște prin toate scenele, doar că să fie acolo.

Iar acum partea plină de kryptonită a paharului. După un prolog foarte mișto, care te aruncă în mijlocul acțiunii, urmează o serie interminabilă de plot-holes, decizii stupide, și foarte foarte multe bătăi, explozii și clădiri căzând. De exemplu, în prolog, de ce naiba, atunci când toată planeta aia stă să explodeze, mai stă cineva să trimită niște criminali într-o pușcărie în spațiu? Hei, dacă tot o să murim cu toții, măcar să le dăm ăstora șansa să mai ucidă pe careva în următoarele 2 ore, hăhă. După aia, Superman bărbos pe Pământ. Apropo, știu că s-a făcut și o campanie la Gillette pe treaba asta, dar n-am urmărit-o cât să aflu răspunsul, și anume cum se bărbierește Superman? Și apropo de product placement, cred că filmul ăsta a avut cele mai in your face reclame din ultima vreme. Da, am înțeles că era Nikon aparatul lui Lois și că toată lumea folosește Nokia Lumia, da’ măcar chinuiți-vă și voi să păreți subtili.

Revenind la Superbărbosman și la plot-holes. Dacă tot au încercat atât să meargă pe direcția realistă și dark & gritty, măcar țineți-vă de ea până la capăt. Însă nu prea a fost cazul, astfel că multe situații au devenit ilar de stupide. De exemplu, cum a reușit Superman să se angajeze fix în echipa care mergea să exploreze nava spațială îngropată în Antarctica? Aparent, armată americană nu are o problemă în a angaja boschetari cu CV-uri dubioase. Și dacă tot suntem fix în momentul în care Superman își găsește costumul, hai s-o aruncăm aici și pe Lois cățărându-se de una singură pe ghețari, pentru că hei, la naiba cu expozițiunea, ne trebuie timp pentru explozii. Deși momentul în care generalul Zod își face apariția pe Pământ e bine realizat și chiar induce un sentiment de teroare, felul în care toată lumea îl acceptă apoi pe Superman e destul de fugitiv și grăbit. Bine că l-a salvat pe deșteptul ăla care se pregătea să se arunce cu cuțitul într-o bătaie cu o extraterestră care tocmai a făcut praf o armată întreagă. Și apropo de distrugeri, serios acum, juma de oraș a fost ras de pe fața pământului, însă la finalul filmului toată lumea se întoarce fericită la muncă, în clădirea care tocmai fusese distrusă cu câteva minute în urmă. Bine că și-a pus Superman ochelarii de hipster și a uitat toată lumea.

Singura parte buna a filmului a fost prologul, cred că aș fi preferat să văd un film cu Russel Crowe și Michael Shannon în planul principal, și Superman lăsat să facă rahatul praf undeva în plan secundar. Însă de când își pune costumul și până la final, filmul se transformă într-o serie frenetică de scene de acțiune, dându-mi pe alocuri impresia că am nimerit la un Transformers de-al lui Michael Bay. Nu că aș avea o problemă cu acțiune non-stop, dar măcar să fie făcută cu cap. Și în Avengers a fost acțiune și distrugere grămadă, însă era excelent combinată cu replici mișto, personaje savuroase și scene care mai destindeau atmosfera (Hulk vs Loki). Man of Steel se ia mult, mult prea în serios, iar în final nu e nimic fun să-i vezi pe unii căsăpindu-se prin toate clădirile posibile timp de oră întreagă. În plus, mi se pare o imensă ocazie ratată de a încerca să construiască un univers DC pentru un posibil Justice League la care se tot bat aluzii de ceva vreme. Un easter egg, un post-credits scene, ceva. Nimic, însă.

Dacă dăm deoparte toate efectele speciale și grandoarea scenelor de acțiune, nu rămânem, din păcate, decât cu un film slab, fără nici o altă pretenție în afară de a fi un simplu blockbuster de vară. Am să merg atât de departe încât să zic că a fost inferior chiar și lui Superman Returns. Aș zice că singura îmbunătățire pe care Man of Steel a adus-o deocamdată universului Superman a fost că, în sfârșit, l-a învățat să nu-și mai tragă chiloții peste izmene. Acum că am trecut peste asta, haideți cu Man of Steel 2, până nu e prea târziu de tot.

starstarhalfstarblankstarblankstar

41694