Posted by on Aug 9, 2010 in Cronici | 0 comments

Cronică de Film: Inception (2010)

Cronică de Film: Inception (2010)

Cristopher Nolan a făcut-o din nou. Unul dintre puţinii regizori din ziua de astăzi care face numai filme bune, fiecare film nou ridicând ştacheta genului din care face parte, Nolan nu se lasă mai prejos nici cu ultimul său film, Inception. Cu o poveste originală şi excelent redată vizual, ce a beneficiat de o promovare ambiguă dar deosebit de eficientă, Inception nu numai că are tot potenţialul de a deveni un film de referinţă în domeniu, dar reuşeşte să ridice mult nivelul filmelor de tip blockbuster lansate pe durata verii (tradiţie începută de altfel cu The Dark Knight).

Cu Leonardo diCaprio în deja mult prea familiarul rol de erou tragic, adevărata savoare a distribuţiei este dată însă de restul actorilor. În special de Joseph Gordon-Levitt şi de Tom Hardy, amândoi tinere speranţe în rândul actorilor de la Hollywood, ce şi-au căpătat porţia lor zdravănă de notorietate mulţumită rolurilor foarte bune de anul trecut din (500) Days of Summer, respectiv Bronson. De altfel, zvonurile susţin că toţi cei trei actori ar fi luaţi în considerare de Nolan pentru rolul următorului villain din Batman 3, The Riddler.

Probabil primul “acti0n mindfuck movie”, Inception reuşeşte să îmbine suspansul şi scenele pline de acţiune cu un scenariu inteligent, un fir narativ complex şi cu personaje bine conturate. Nu este primul film ce tratează tema visului şi a liniei şubrede dintre vis şi realitate, însă este cu siguranţă primul filmul care face asta într-o manieră a la Ocean’s Eleven. Filmul per ansamblu are o atmosferă ce aduce aminte de The Dark Knight, de altfel se regăsesc în el multe elemente tipice lui Nolan. Cel mai pregnant element din filmele lui mi se pare însă laitmotivul eroului tragic. Nu ştiu dacă este pur şi simplu o marcă regizorală sau o urmă a vreunei frustrări personale, însă am observat că în majoritatea filmelor sale, personajul principal este într-o permanentă suferinţă cauzată de pierdera iubitei / nevestei. Memento – nevasta ucisă, The Prestige – nevasta înecată, The Dark Knight – iubita aruncată în aer, Inception – nevasta sinucigaşă.

De apreciat alegera de a nu apela la efecte speciale decât atunci când este nevoie, şi în special de a nu lansa filmul în deja enervant de popularul format 3D. Încă o dovadă a faptului că dacă eşti un regizor talentat şi vizionar poţi realiza scene extraordinare fără să fie nevoie de imagini generate cu ajutorul calculatorului, sau de cine ştie ce alte brizbrizuri 3D care să-ţi ia ochii.

În concluzie, un film foarte bun, cu siguranţă unul dintre cele mai bune filme ale anului, din ultimii ani chiar, care beneficiază de aceeaşi regie şi distribuţie excelentă cu care ne-a obişnuit Nolan până acum.